Přeskočit na obsah

Řekl jsem si, že vyzkouším, jak je pro běžného uživatele, lékaře, „snadné“ zprovoznit eRecept.

Pomůže hotline ?

Jako první mě napadlo, že zkusím kontaktovat telefonickou podporu eReceptu. Volám 800 900 555. „Dobrý den, jste 5. v pořadí, vyčkejte na lince“. Po 9 minutách „Dobrý den, jste 2. v pořadí“. Nicméně v 10min se hovor odpojí. Zkouším tedy znovu celý proces. Opět „Dobrý den, jste 7. v pořadí“. Hmm super. Po 10min se opět hovor přeruší. A to jsem byl asi 4. v pořadí. Takže Hotline absolutně nefunkční. Když zkouším číslo vytáčet znovu, už nedojde ani k připojení na automat a hovor se sám ukončí. Asi si dali mé číslo na černou listinu.

Běžný uživatel je ztracen

Takže Hotline nepomůže, zkusíme to vlastními silami. Dopředu předestírám, že jsem se snažil chovat jako „normální“ uživatel. Takže neznám slova jako Java, kvalifikovaná certifikační autorita, příkazový řádek Windows, SSL, VPN apod.

eRecept logo

Většina uživatelů si protrpí velké peripetie již při vyřizování kvalifikovaného certifikátu. Nejsem si jistý, zdali všichni lékaři ví, co je to kvalifikovaná certifikační autorita a kterou mají vybrat pro vystavení svého certifikátu. Pokud potřebujete certifikát např. pro přihlášení do internetového bankovnictví, nějaký bankovní úředník Vás provede celý procesem vytvořením a vy si odnášíte nový certifikát ještě týž den bez starostí. Pokud však potřebujete kvalifikovaný certifikát, musíte si vyplnit online formulář (např. PostSignum) a poté se osobně dostavit na pobočku CzechPointu. Oki, zaplatím, certifikát mám.

Bez certifikátu to nepůjde

Dávám USB s certifikátem do PC. Klikám na soubor co tam najdu. „Přejete si nainstalovat certifikát?“ „Jasný“. Klik, klik. Hotovo. Otevírám internetový prohlížeč a jdu na http://www.sukl.cz/erecept . Hmm, tak tady to není. Mám přejít na epreskripce.cz . Klik. Vyskakuje na mě barevná stránka, kde uprostřed je velkými písmeny napsáno „Přehrát videospot“. Klik. „eRecept povinný, bla bla, super věc pro pacienty, bla bla, …“. Informace, jak se mám registrovat nikde. Ale už vlevo dole vidím červeně podbarvenou kolonku „lékař“. Jo, to se bude týkat mě. Klik.

Hmm, několik článků jak nemám naběhnout podvodným softwarovým firmám a že je zprovozněná nová super duper hotlinka. Prásk myší o stůl. Oki, tak tady to také není. Tak kde bych se mohl registrovat. Hledám, hledám a pak si všimnu malého šedivého písma na bílém pozadí v horní části stránky. (Jen pro zajímavost, podle kalkulátoru kontrastu je tato kombinace nevyhovující-viz.: http://leaverou.github.io/contrast-ratio/#… ; mnohem výhodnější by bylo použít tmavší odstín šedé (tzn. místo #888 např. #222), kde se čitelnost výrazně zlepší – viz. http://leaverou.github.io/contrast-ratio/#… )).

Klikám tedy na „Registrační formuláře“. Hmm, milion textu, něco o Javě. Nevím co je Java. Aaa konečně vidím, formulář „Lékař a provozovatel zdravotnického zařízení.“ Klik. Hmm, jsem zpět na stránkách SÚKLu, odkud mě to původně donutilo přejít na epreskripce.cz . No nic no. Začínám vyplňovat formulář. Skutečně nemůžu zadat ulici s číslem popisným do jedné kolonky? Když to v dnešní době umožňují i ty nejmenší eshopy? No ok, takže asi 100× kliknu myší, abych mohl vyplnit všechny kolonky. Třikrát vypisuju adresu do různých částí formuláře. „Vyberte požadovaný způsob komunikace“: 1) VPN , 2) SSL. VPN ? SSL ? Hmm, hodem mincí rozhoduji o variantě číslo 2. Vyplním zbytek kolonek a vítězoslavně klikám odeslat.

JAVA není jen motorka

„Java Plug-in is not supported by this browser.“ Co? Volám IT. „To znamená, že máte špatnej prohlížeč. V čem jste to otevřel?“ „Takový kolečko co má uprostřed modrý kolečko a po obvodu 3 různý barvy.“ „Aha, tak to bude Chrome, zkuste to v Internet Exploreru. Vypadá to jako takový modrý Éčko.“ „Oki, dík“. Otevírám Internet Explorer a celý postup opakuji. Dalších krásně strávených 10min při vyplňování formuláře. Odeslat. A ejhle.

Jiný prohlížeč, stejná chyba. Volám IT. „Hmm, to je divný. Nemáte to otevřený v Edge?“ „Edge?“ „No máte Windows 10?“ „Mám notebook, černej, je na něm napsáno Dell. Joo a pod klávesnicí mám nálepku Windows 10.“ „Tak to máte Windows 10 a ten prohlížeč s Éčkem je Edge. Klikněte na ty tři tečky vpravo nahoře v prohlížeči a potom zvolte Otevřít v Internet Exploreru.“ „Dík.“ Už velmi podrážděně potřetí vyplňuju formulář. Přiznávám, že do kolonek „Název subjektu“ už nepíšu název mé ordinace, ale kombinaci tří velmi sprostých slov. V podobném duchu vyplňuji celý formulář, kde např. třetí kolonky adresa barvitě píšu, co si o zprovoznění eReceptu myslím. Snad to bude někdo číst. Klik. Odeslat.

Třískám externí myší o stůl. Chudák stůl, chudák myš. Vzdávám to. Volám IT. Připojují se přes vzdálenou správu, něco instalují. Vystavují mi fakturu. Platím. Říkají, že teď už „jenom vyplním ten registrační formulář eReceptu“ a mělo by to jít. Hmm. Vybavuji si článek z epreskripce.cz „SÚKL varuje před praktikami některých firem v souvislosti se zapojením do systému e preskripce“. Citace: „Lékařům, lékárníkům a zdravotnickým zařízením je pak tvrzeno, že zapojení do elektronické preskripce je nesmírně složité a zdlouhavé“ … THE END of eRecept.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *